Saturday 19 May 2012

CUTE KE MARAH?


Alhamdulillah satu paper dah lepas.Paper 1 Pharmacology.Nak kata OK tak berani nak say that word.Nak kat TAK OK bolehlah boleh jawab dalam 80 %.Insya Allah.But you know.It's a new format.So tak tahu lah apa yang ana jawab tu make the doctor satisfied or not.So now my rule is TAWAKKAL
and the most important thing DOA.

Malam before exam plan to sleep early.But I can not sleep.2 jam bergelut dengan selimut baru tetido.Apa lagi esok  bangun lambat lah.Nasib lambat tu tak delah sampai lambat g exam.Bangun-bangun je perut meragam.Pas dah buat apa yang sepatutnya dah ok sikit.Time-time ana dok syok-syok jawab exam la plak dia buat hal.Sakit macam dah nak ........(faham-faham lah ye).Nak  keluar g tandas banyak lagi tak jawab nak stay perut macam nak pecah dah.So i decide to stay.Bila dah habis jawab keluar dewan terus g tandas.Tapi memang betul lah kawan-kawan ana cakap mind set.Tak sakit dah bila habis exam.Penangan exam.Heheheheh sebenarnya bukan itu topik kita hari ni.Saja je nak kongsi first day exam.
The real topic today is 
ANGER


                                                                     my first word is

                                    CONTROL YOUR ANGER.

Guys I know when someone make you mad it's very bad thing for you.Especially when she or he is your best friend.Someone that you never expect will hurt you.But don't be so selfish.When you thinking about your anger toward him try to think about his anger toward you.May be his anger toward you is more than your anger toward him.

Lets talk like this situation.
Bila kita marah kat seseorang tu then kita post kat fb pasal kita marah.Siap nak lempang lah nak bunuh lah(hei mak ayah dia pun tak pernah jentik dia tau).Tak ke kita faham apa perasaan kita bila dia plak yang buat macam tu kat kita.Tak sakit ke hati?Tak remukkah bak di hiris sembilu?(uish bermadah pujangganya ayat).Yes memang mungkin some of us will say "itu akan buat aku puas",sungguh bukan kawan yang baik nya sekiranya anda sanggup untuk cakap sedemikian.Guys tak pernah kah korang terfikir macam ni?

"Aku nak marah-marah dia sampai macam ni siapa aku?Layakkah aku?Mungkin selama ini dia banyak marah kat aku tapi dia tahan je marah  sebab dia tak nak aku sakit hati.Mungkin selama dia marah kat aku tu dia selalu tahan hati sampai menangis.Ya Allah jahatnya aku.Dah berapa banyak dah air mata sahabat aku mengalir disebabkan  ketidak pedulian aku terhadap perasaan dia?Layakkah aku nak buat macam ni kat dia?"

Ha ini barulah dikatakan sahabat yang baik.Guys you know for me meaning friendship is your sacrification for your friend.Pengorbnan kat sini bukan hanya dengan kita korban kan duit kita nak belikan hadiah atau kita korbankan masa nak duduk borak dengan dia.Pengorbanan yaang sebenar mendahulukan sahabat.Especially bab marah.Kalau kawan kita buat something yang menyakitkan hati kita mungkin dia tak sengaja or tak berniat pun nak sakitkan hati kita.Or mungkin apa yang kawan kita cakap tu betul.Itu adalah nasihat.So terimahalah dengan hati terbuka.

The best friend is the friend that will infrom and correct you mistake

So kat sini I just wanna say that when someone tak kiralah kawan ka musuh ka adik-beradik ka kalau dia buat kita marah.Please chill.Don't too emotional.

Next paragraph is not suitable for those who really like to share their anger in the internert.Fb twitter or blog or etc.Ni aku nak membebel.So kalau rasa tak kan tahan dengan bebelan aku yang pedas ni jangan baca.Aku tak nak nanti ada plak orang yang post kat status mara-marah pasal aku.Aku dah cakap yang jangan baca yang ko pegi baca juga kenapa?Salah sendiri.

Beginning of my bebelan:
Ko puas hati lah kan?Dah buat orang rasa tak bernilai dan tak di hargai.But then if orang tu tak terasa apa benefit yang ko dapat?Penatkan jari jemari ko je menaip.Siap dapat dosa lagi.Orang tu pun no feeling.Ko je yang perasan sorang-sorang.SS.Syok sendiri.Hhhhmmm actually tak reti nak marah-marah ni(orang baik la katakan.baik la sangat)

Oklah guys dah lah.Kan kita dah janji yang kita akan control our anger.Ni dah macam ana tak control dah anger ni.Ok lah for those yang terasa SORRY banyak-banyak K.Anggap lah ini cara Allah nak tegur anda semua.Allah gerakkan hati anda untuk buka blog ana and baca this post.Mungkin selama ni anda tak sedar pun apa yang anda buat tu salah.Tak de sapa pun yang cuba tegur anda.Bukan orang kat sekelilinga anda tak sayangkan anda tapi  mungkin dorang tu nak jaga hati anda.Dorang tu semua sayangkan anda.

So lastly SORRY SORRY SORRY SORRY SORRY K.Ana tak terniat pun nak sakitkan hati sapa-sapa.Tujuan ana buat blog ni pun bukan nak nak marah-marah.Just nak kongsi ilmu,pendapat dan nasihat.Mana yang baik ambil mana yang tak baik buang jauh-jauh,Bukan buang kat tepi tau.Tu dekat tu.Buang jauh-jauh

Sarting from now lets control our anger,OK.Tak baik mara-marah nanti cepat tua.Kata nak awet muda,Kalau ada orang yang nak cari gaduh dengan kita mengalah jelah.Itu sebenarnya adalah cara yang terbaik untuk melawan.Sebab cuba bayangkan kalau kita marah kat orang then dia buat tak layan.Lagi sakit hati kan?Tapi kalau betul kita sedar itu adalah kesalahan kita cepat-cepat minta  maaf.Takut-takut tak sempat nak minta maaf.Masa kita mati tak sapa yang tahu.Jangan tunggu raya baru nak minta maaf,

Before I end my writing wanna share Imam Ghazali advice for us in controlling our anger.Dalam erti kata lain macam mana nak bagi motivasi kat diri kita untuk tak ambil kisah kalau ada orang nak cari gaduh dengan kita(tapi dengan syarat memang kita betullah.kalau kita yang salah cepat-cepat minta maaf K)

"bersikap diam dalam menghadapi orang bodoh ataupun orang gila adalah kebajikan jiwa.Dalam sikap diam juga terdapat penjagaan bagi kehormatan.Tidakkah kamu tahu, harimau di hutan itu lebih ditakuti kerana diamnya sedangkan anjing yang menyalak itu dilempar dengan batu"

"saya anggap diam itu sebagai perniagaan.Meskipun tiada untungnya tapi saya tidak rugi.Nanun saya tetap yakin diam itu ibarat barang niaga yang membawa banyak keuntungan bagi pemilinknya"

So the last conclusion kalau kita marah it's more better to diam.Berkatalah bila mana kita ingin menegakkan kebenaran"


kalau marah comel macam budak ni OK juga.ni tak berselera aku nampak muka ko marah

No comments:

Post a Comment